Case Study - digital publishing - Hoe maak je een online magazine? Wat kost het? + Valkuilen

Case Study - digital publishing - Hoe maak je een online magazine? Wat kost het? + Valkuilen

Project voor TOPHAIR magazine - vakglossy voor kappers. Pilot: vervaardigen van een online magazine geoptimaliseerd voor tablet en smartphone

Over: Hoe maak je een online magazine? Wat kost het? Hoe lang duurt het om het te maken? Plus: valkuilen en tips voor (nieuwe) verdienmodellen

Download hier de volledige Case Study [PDF] of lees verder voor de belangrijkste conclusies

SAMENVATTING CASE STUDY

Doelstellingen van het TOPHAIR online magazine:

1] Learning by doing. Hoe maak je een online magazine dat optimaal geschikt is voor de smartphone  en tablet? Wat kost het? Hoe lang duurt het om te maken? Welke kennis heb je ervoor nodig? Wat zijn de beste distributiekanalen? Etc.

2] Werving proefabonnementen print-versie TOPHAIR magazine

 

Conclusie:

Verrassend eenvoudig en relatief goedkoop en snel gemaakt. In 10 uur heb ik, als uitgever / marketeer,  zonder tussenkomst van een vormgever, art-director of IT’er, het digitale magazine vervaardigd, gepubliceerd en gedeeld via onze online kanalen: website, Facebook, Twitter, LinkedIn én e-mailnieuwsbrief.

Tevens hebben we via de statistieken kunnen concluderen dat we 11% meer proefabonnees hebben geworven dan in de maand ervoor. 

Totale kosten (van A tot Z): ca. 850 euro zie hoofdstukje 7 Cijfers in deze Case Study.

Via de statistieken zagen we welke items er wel en niet goed gelezen werden. Voor ons interessant om onze redactionele invulling voor de toekomst bij te sturen. De gemiddeld leesduur van het digitale  magazine in de eerst 2 weken was 3 minuten en 19 seconden. Er werden gemiddeld 7,88 pagina’s per lezer bekeken (het magazine bevatte 12 pagina’s) De pagina’s bestonden uit beeld en korte teksten en/of video’s). 

We hebben veel geleerd van deze pilot. Vooral ook van de fouten. Want die hebben we natuurlijk  ook gemaakt. Zie hoofdstukje 6 Valkuilen: leren van fouten.

Eindconclusie: We zijn overtuigd van de kracht van online magazines in ons ‘publishing concept’ en zullen in Q1 en Q2 van 2016 minimaal 3 speciale digitale magazines maken. Als sneak previews voor o.a. lead generatie en werven proefabonnees én een ‚sponsored' online magazine in samenwerking met een adverteerder.

Bekijk het online magazine van TOPHAIR: http://digimag.tophair.nl/
Bekijk de tool waarmee ik het magazine heb vervaardigd: http://www.instantmagazine.com/nl/voorbeelden